Het einde van de zomervakantie komt er al weer aan, de scholen gaan weer beginnen. Dit wordt door iedereen anders beleefd. Laten we eens wat verder uitzoomen en niet alleen naar onszelf kijken, maar naar het hele plaatje. ๐Ÿง

In onderwijsland gonst het van de activiteit. Tafels en stoelen worden weer op de goede plek gezet, nieuwe schriftjes in de kasten, de naamkaartjes gemaakt. Daarnaast wordt er vergaderd, kinderen doorgesproken, roosters ingevuld en gekeken hoe de begeleiding dit jaar optimaal kan zijn. ๐Ÿ—‚๏ธ

Kinderen zijn in bouwdorpen druk in de weer met hun vriendjes die ook weer terug zijn van vakantie. Tieners kopen samen nieuwe agendaโ€™s, pennen, schriften en alles wat ze nog meer leuk vinden. ๐Ÿ“š En ouders maken zich weer op voor bedtijden en de ochtendspits met broodtrommels en gymtassen. โฐ

Maar er is ook een groep waarbij de stress elke dag wat verder toeneemt. Bij de kinderen, want die moeten straks weer terug naar die plek waar ze moeten ๐‘œ๐‘ฃ๐‘’๐‘Ÿ๐‘™๐‘’๐‘ฃ๐‘’๐‘›. En bij hun ouders omdat ze de strijd alweer voelen aankomen. Slechter slapen, piekeren, buikpijnโ€ฆhet vooruitzicht van volle gebouwen, sociale spanningen, harde geluiden en verwachtingen voelt voor sommigen als het hol van de leeuw. ๐Ÿฅด

Het is een ware spagaat, voor alle partijen!

๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿซ ๐—Ÿ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป werken zich uit de naad om de lesstof goed over te brengen. Maar om ook aan de eisen van bovenaf te voldoen. Handelingsplannen, iedereen op het goede niveau bedienen, documenteren, ouders op de hoogte houden, gesprekken voeren en ondertussen ook tijd maken voor โ€œleuke dingenโ€ op de planning.

๐Ÿ‘ง Voor ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป is het soms ook net topsport. Iedereen tevreden houden, goede cijfers halen, je best doen, ook als je iets niet leuk vindt. En daarnaast nog iets veel groters: ontdekken wie je bent, je plek in de groep, sociale media en vooral hopen dat je โ€œerbijโ€ hoort. Niet voor iedereen een makkelijke opgave!

๐Ÿ‘จโ€๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿ‘ฆ En ๐—ผ๐˜‚๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ willen alleen het beste voor hun kind. Moet je dat onderzoek doen of toch maar niet? Een leerkracht die niet heeft doorgekregen hoe er met jouw kind omgegaan moet worden, wat het beste voor hem/haar werkt. En als je een kind hebt wat niet makkelijk meegaat in het onderwijssysteem is die strijd nog eens 10x zo groot. Waar doe je goed aan? Wat is de juiste route?

Het is elk jaar weer een complexe dans tussen alle partijen waarin iedereen zijn uiterste best doet. De balans tussen passie en werkdruk, autonomie of aanpassen en strijd of toegeven. โœจ

Misschien is dit hรฉt moment om niet alleen te praten over ๐˜„๐—ฎ๐˜ we allemaal moeten in het nieuwe schooljaar, maar ook over ๐—ต๐—ผ๐—ฒ we er sฬณaฬณmฬณeฬณnฬณ voor kunnen zorgen dat nฬณiฬณeฬณmฬณaฬณnฬณdฬณ kopje onder gaat. Hoe kunnen we er voor zorgen dat de druk er voor iedereen wat meer af gaat? Zodat we niet uitgeput thuiskomen, maar vol met verhalen en energie. ๐Ÿ’›

Hoe ik dat doe? Neem een kijkje bij mijn werkwijze!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *