In groep 8 wordt er nu steeds meer tijd besteed aan de overgang naar het voortgezet onderwijs. Deze overgang is enorm! Niet alleen de school verandert, de klas valt uit elkaar, vriendschappen veranderen, de zelfstandigheid wordt groter en de invloed van buitenaf neemt nog meer toe. En hoe ga je hier allemaal mee om?!
Voor zowel ouders als kinderen een intensieve periode. En dat allemaal terwijl de kinderen in de puberteit zitten of komen. Ik geef het je te doen!π€―
En juist dat stukje besprak ik altijd in de klas β die puberteit. Wat gebeurt er allemaal in je lijf, in je hoofd, met je emoties, hoe reageert je soms en wat je daar van vindt. In een veilige setting waarin alles gedeeld mocht worden, maar niks verplicht was. Er werd niet uitgelachen en ook ik vertelde mijn soms kwetsbare herinneringen. Dit zorgde voor een magische sfeer β verbinding, gezien en gehoord worden, vertrouwen, gezelligheid en jezelf mogen zijn.β¨
Dit waren de meest waardevolle en mooie gesprekken. Kinderen die (beginnen te) puberen, hun weg aan het zoeken zijn, grenzen verkennen. En hun ouders die βineensβ met nieuwe regels komen, er bovenop gaan zitten. Voor veel kinderen verwarrend en soms zelfs frustrerend.
Hele verhalen kwamen er naar boven. Sorry ouders, ik heb ook gelachen om jullie soms wat gekke sprongen! π€ Maar ik heb jullie ook verdedigd, uitgelegd wat jullie bedoelen met jullie gedrag. βJullie hebben geen handleiding meegekregen bij de geboorte, dus jullie ouders βdoen ook maar watβ. Maar ze doen vooral heel erg hun best.β πͺ
Ik hoor steeds vaker van jongvolwassenen de opmerking βππππππ πππππ π€π πππ‘ ππππ‘ ππ π πβπππ, ππππ βππ ππ π‘ππππππ π‘π π€ππ‘ πππ.β Maar wat ze willen leren is niet in 1 woord te vangen. Dat gaat over gevoel, normen en waarden, omgang met emoties, druk van buitenaf. Iedereen kijkt hier anders tegenaan β met een andere achtergrond, visie en rugzak. Dat maakt het zo moeilijk en soms onbegrijpelijk. Zelfs op mijn 41e kan ik je vertellenβ¦! π
Verbinding begint bij luisteren. Elkaar vertrouwen, openstaan voor elkaar, jezelf kwetsbaar durven opstellen.
Niet invullen, maar vragen.
Niet sturen, maar afstemmen.
Niet oordelen, maar begrijpen.
Dit is niet een βvakβ wat je op school leert. Dit leer je overal β thuis, op school, op je werk, met vrienden, binnen je familie. En het verandert ook door de jaren heen. Je brein blijft zich ontwikkelen, je het leven blijft je vormen.
Er is geen kant-en-klare oplossing. Er is niet 1 handleiding voor iedereen. Iedereen heeft zijn eigen versie β een simpele dunne in het Nederlands, een dikke in het Vlaams of een in het Chinees. Probeer dat maar eens te lezen..! Maar als we allemaal iets meer zouden praten β echt praten β zouden veel dingen al een stuk minder ingewikkeld zijn.π